Handbalspelletjes voor de jeugd

Jongste handbalsters opgelet! Wij hebben super leuke oefeningen ontvangen van Kinderfysiotherapie de Kikkersprong. Vraag je vader of je moeder om te helpen en ga lekker handballen. Veel plezier!

Balspelletjes

Bungelende emmer
Hang een emmertje met een touw aan een tak van een boom. Maak 3 vaste punten op 3 verschillende afstanden van de emmer. Nu moet je proberen om vanaf een vast punt een bal in de emmer te gooien.
Tip: gebruik verschillende groottes van de ballen, klein/groot, zwaar/licht. En ervaar hoe dit voelt qua hoe hard of zacht je moet gooien.

Zevensprong
Pak een handbal of een tennisballetje.
Zoek een vlakke muur, waarbij je ook nog wat ruimte hebt om te bewegen.
Nu gaan we de zevensprong doen:
Stap 1: gooi 7x tegen de muur en vang hem
Stap 2: gooi 6x tegen de muur laat hem 1 stuit geven op de grond en vang hem
Stap 3: gooi 5x tegen de muur, waarbij de bal eerst op de grond komt, dan tegen de muur en vang de bal dan zonder dat hij op de grond gestuit heeft
Stap 4: gooi 4x de bal tegen de muur, daarbij speel je eerst de bal onder je been door, de bal komt tegen de muur en dan vang je de bal
Stap 5: gooi 3x de bal tegen de muur, voordat je vangt klap je eerst in je handen
Stap 6: gooi 2x de bal tegen de muur, voordat je vangt klap je eerst 1x voor je en 1x achter je in je handen
Stap 7: gooi 1x de bal tegen de muur, draai een rondje om je as en vang dan de bal.

Trefbal tegen de muur 1 persoon
1: Markeer een punt in de tuin of de muur
2: Pak nu je handbal
3: Gooi vanaf verschillende afstanden tegen de muur
4: Dit kan je onderhands of bovenhands doen
5: Voel eens, als je onderhands gooi, kan je dan vergooien, of kan je verder gooien als je bovenhands gooit
6: Ga eens kijken vanaf hoever je nog gericht tegen het punt op de muur kan gooien. Ga nadat je het punt geraakt hebt, steeds iets verder staan.

Trefbal tegen de muur 2 personen
1. Pak je handbal
2. Gooi via de muur naar de andere
3. Probeer hard en zacht te gooien, wat gebeurd er? Wat is het verschil?
4. Probeer nu de afstand tussen jou en de muur te vergroten en gooi dan via de muur naar de ander. Wat moet je doen zodat de ander de bal nog wel gooien kan.
5. Als dit goed gaat, maak je de afstand steeds groter
6. Je kan dit ook met een aanloopje doen, of met een sprongschot. Is het dan makkelijker of moeilijker om gericht te gooien en te vangen? Waarom?

Liggende 8
1. Gebruik een tennisbal of handbal
2. Ga iets met je benen uitelkaar staan.
3. Rol nu de bal tussen je benen door in de vorm van een 8. Rol hem over de grond of pak tussen je benen over, dan mag hij de grond niet raken.

Loopspelletjes

Dieren
1. Doe kikkersprongen, ineens spring je heel hoog. Je kan de kikkersprongen hoog maken, maar kijk eens of je kikker ook heel ver kan springen.
2. Rennen als een tijger. Ga in de sprint houding staan, en nu sprint je ineens zo snel mogelijk weg.
3. Zo sterk als een beer: ga op handen en voeten staan, druk je nu eens op. Zodra je je opgedrukt hebt, loop of ren je als een beer weg. Dit is dus op handen en voeten.
4. Zo wendbaar als hert: zet allemaal verschillende pionnen in de tuin of binnen. Nu ga je kriskras van pion naar pion. Om iedere pion ren je een rondje. Ga niet netjes van pion naar pion, maar pak ze kriskras.

Sprinten
Buiten hebben jullie vast lantaarnpalen staan. Nu ga je steeds van lantaarnpaal naar lantaarnpaal. Maar iedere x als je een lantaarnpaal voorbij kom ga je steeds iets sneller, eerst loop je, dan jog je, dan hardloop je, tot dat je op je aller snelste sprint, vervolgens ga je steeds weer een stapje langzamer, van sprinten naar hardlopen, naar joggen naar lopen. Dit kan je zo vaak je wilt herhalen. Je mag dit ook zelf uitzetten met pionnen

Trampoline oefeningen
Op een trampoline kan je heel goed springen, maar je kan er ook heel goed andere oefeningen op doen. Hieronder staan er een paar:
Hardlopen:
* Kan je een zo groot mogelijk rondje hardlopen. Voel eens, gaat dit makkelijk, kan je dit langzaam, kan je dit snel?
* Kan je nu ook hardlopen in een zo groot mogelijk rondje en dan je knieën zo hoog mogelijk optrekken, dus goede knieheffingen maken
* Kan je nu ook hardlopen in een zo groot mogelijk rondje en dan hakken en billen doen?
Hinkelen op de trampoline, met 1 been, wissel de benen af. Welk been gaat gemakkelijker.
Lukt het je om een sprongschot te maken op de trampoline?
* Stel nu dat dit lukt, kan je dan ook op de trampoline een sprongschot met een bal maken. Kijk eens of het je lukt om de bal dan gericht naar iemand te gooien. Lastig hé!

Stuit oefeningen

Laag bij de grond
De bal ligt op de grond. Lukt het je nu om alleen door ligt op de bal te tikken hem omhoog te krijgen zodat je vanaf de grond hem omhoog krijg tot stuiter hoogte? En als je hem dan goed omhoog hebt gekregen ga je weer stuiterend proberen hem omlaag te krijgen tot hij op de grond stil ligt.

Rondje om
Lukt het je om een rondje om je eigen lijf te stuiteren met de bal. Rondje de ene en de andere kant om. Probeer dit eens met hoge stuiten, dus borsthoogte. En probeer dit eens met lage stuiten, dus knie of enkel hoogte Je kan ook afwisselen met verschillende ballen.

Slalom
Deze kan binnen, ( ik weet niet of de mama’s er bij van worden ) of gewoon lekker buiten. Nu probeer je om alle voorwerpen die je ziet heen te stuiten. Maak er een parcourtje van. Kan je dit langzaam, kan je dit snel?
Lukt het met een grote bal, en hoe gaat het met een kleine bal?
Kan je het ook achteruit? Of zijwaarts? Hoeveel verschillende manieren kan je verzinnen?

Veel plezier allemaal!

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on email
Scroll naar top